أنماط حديثة لإدارة المؤسسات التعليمية
يحلل هذا الكتاب أنماط الإدارة المختلفة للمؤسسات التعليمية التي تساهم في التنمية الاقتصادية والاجتماعية. أولاً، يناقش ”إدارة المعرفة“ كعنصر حاسم للتقدم التكنولوجي السريع والانفجار المعرفي في عصرنا الحالي. النمط الثاني هو ”الإدارة الجيدة“ التي تركز على دمج الإدارة العليا مع أصحاب المصلحة. ثم يناقش النمط الثالث ”الإدارة الإلكترونية“، بينما يتضمن النمط الرابع ”الإدارة التحويلية“ التي تهدف إلى تمكين جميع الموظفين والمؤسسة من الازدهار وتحقيق أقصى قدر من النجاح. أخيرًا، يغطي النمط الخامس ”إدارة الجودة الشاملة وضمان الجودة“، ويؤكد على أهمية التدريس والتعلم الفعالين في تطوير مهارات المتعلمين ومعارفهم وسلوكياتهم من خلال الابتكار في التعليم.
This book analyzes different management patterns of educational institutions, which contribute to economic and social development. First, it discusses "Knowledge Management" as a crucial element for today's rapid technological advancements and knowledge explosion. The second pattern is "Good Management" which focuses on integrating senior management with stakeholders. The third one then discusses "Electronic Management", while the fourth pattern involves "Transformational Management," which aims to enable all employees and the organization to flourish and achieve maximum success. Finally, the fifth pattern covers "Total Quality Management and Quality Assurance," stressing the importance of effective teaching and learning in developing learners' skills, knowledge, and behaviors through innovation in education.