برامج التدخل المدرسي للطلاب ذوي المشكلات السلوكية (مترجم)
تعاني عديد من الأسر من مشكلات سلوكية متنوعة تظهر لدى أبنائهم بمختلف أعمارهم، ينعكس أثرها على العلاقات الأسرية، وبناء شخصية الناشئة، وقد يمتد الأثر إلى التماسك الأسري العام. كما تجابه المعلمين في المدارس مشكلات شبيهة قد تعرقل سير العملية التعليمية. يمثل الكتاب الذي بين أيدينا دليلًا عمليًا شارحًا للمشكلات السلوكية الأكثر شيوعًا لدى الأطفال والمراهقين، فضلًا عن تقديم برامج تدخلية بسيطة وواضحة ومثبتة علميًا لكيفية التغلب على هذه المشكلات. يمثل هذا الكتاب فائدة عظيمة للأكاديميين والمحاضرين المهتمين بمجالات الإرشاد النفسي بوجه عام وتعديل السلوك بشكل خاص، فهو الكتاب الأول من نوعه في المنطقة العربية الذي يعرض لفنيات وطرائق تعديل السلوك من خلال تقديم أمثلة عملية، ووصف شامل لكيفية تنفيذها وتقويمها؛ كما يشمل نماذج عملية ملحقة في النهاية خاصة بكل نشاط تدخلي مقترح. فهو بذلك كتاب علمي يمكن تدريسه في قاعات الجامعات على المستويين النظري والتطبيقي. يشكل الكتاب أيضًا أهمية متزايدة لدى المعنيين من مقدمي الرعاية مثل أولياء الأمور، والمعلمين في المدارس، والعاملين في مراكز تعديل السلوك. والكتاب على الرغم من لغته الأكاديمية، إلا أنه روعي في ترجمته تبسيط المصطلحات، وإدراج هوامش شارحة للمصطلحات التي قد تبدو تخصصية من قِبل المترجمين.
Many families suffer from various behavioral problems that appear among their children of all ages. The effect of these problems is reflected in the family relationships and building the personality of the youth, and the impact may extend to general family cohesion. Teachers in schools also face similar problems that may impede the educational process. The book in our hands represents a practical guide explaining the most common behavioral problems in children and adolescents, as well as presenting simple, clear and scientifically proven intervention programs for how to overcome these problems. This book represents a great benefit for those interested in academics and lecturers interested in the fields of psychological counseling in general and behavior modification in particular, as it is the first book of its kind in the Arab region that presents the techniques and methods of behavior modification by providing practical examples and a comprehensive description of how to implement and evaluate them; It also includes practical models attached at the end for each proposed intervention. Thus a scientific book can be taught in university halls on the theoretical and practical levels. The book represents an increasing importance for interested caregivers such as parents, teachers in schools, and professionals in the behavior modification center. The book, despite its academic language, took into account the simplification of terminology, and the inclusion of margins, by translators, of terms that may seem specialized.