التصميم الشامل للتعلم - رؤية معاصرة - Universal Design for Learning
هذا الكتاب يناقش الأصول العلمية لإطار التصميم الشامل للتعلم (UDL)، وإسهامه في بناء مجتمعات المعرفة؛ حيث يتناول العلاقة الجدلية بين التعليم المعاصر ومجتمعات المعرفة، من خلال شرح أهداف التصميم الشامل للتعلم (UDL) في بناء المتعلم الخبير مدى الحياة، وأهداف مجتمعات المعرفة في إنتاج المعرفة ونشرها، وتوظيفها في التنمية البشرية.
يقدم الكتاب مقاربةً شاملةً لتحديث الأنظمة التعليمية في الدول العربية من خلال مناقشة أسس التعليم القائم على الدماغ، وأبرز الاكتشافات في علم الأعصاب وتطبيقاتها. والأسس التربوية والنفسية لأبرز النظريات وتطبيقاتها. وأيضًا، الأسس المعمارية والتكنولوجية والرقمية وتطبيقاتها. بالإضافة إلى شرح المبادئ الثلاثة للتصميم الشامل للتعلم، وبيان علاقتها بالشبكات العصبية العاطفية والمعرفية والاستراتيجية في الدماغ، وتطبيقاتها لتوفير وسائل متعددة للمشاركة والانخراط الطلابي، ووسائل أخرى لتقديم المعلومات وعرضها، وثالثة خاصة بالأداء والتعبير في العملية التعليمية.
يحاول الكتاب التأسيس لحوار علمي عن إعادة بناء النظم والمناهج التعليمية في الدول العربية على أسس علمية، تستند إلى علوم الأعصاب والتكنولوجيا والنفاذ الرقمي وأحدث نظريات العلوم التربوية والنفسية.
This book discusses the scientific origins of the Universal Design for Learning (UDL) framework and its contribution to building the emerging knowledge societies. It also discusses the dialectical relationship between contemporary education and knowledge societies by discussing the goals of UDL in building the lifelong expert learner, and the goals of knowledge societies in the production, dissemination and employment of knowledge in human development.
The book presents a comprehensive approach to modernizing the educational systems in Arab countries by discussing the universal design for learning within the following themes: 1) The foundations of brain-based education and the most prominent discoveries in neuroscience and their applications. 2) The educational and psychological foundations of the most prominent theories and their applications. 3) The architectural, technological and digital foundations and their applications in education 4) The three principles of the universal design for learning and their relationship to emotional, cognitive and strategic neural networks and their applications in providing multiple means of engagement, representation and expression in education.
The book attempts to establish a scientific dialogue about reconstructing the educational systems in the Arab countries based on scientific foundations that build the education system on neurosciences, technology, and educational and psychological science.
QAR 70.00
SKU
QUPR9994